Bezoek aan Ten Kate Motoren

Op zaterdag 2 februari zijn we met de club naar Ten Kate Motoren in Nieuwleusen geweest.

‘s Morgens om half negen vertrokken we vanuit ons clublokaal naar het noorden. Twee uurtjes later arriveerden we in Nieuwleusen en werden we hartelijk ontvangen met een bakkie koffie en een plakje cake.

We waren niet de enige Limburgers die er waren, ook de Biker Friends uit Sjwaame waren er.

Als eerste vertelde Jaap van Ten Kate Motoren ons hoe het bedrijf ontstaan is en legde hij ons de diverse afdelingen uit. Ten Kate Motoren bestaat uit: Ten Kate Motoren die nieuwe en gebruikte straatmotoren verkopen, Ten Kate Tuning waar men motorblokken prepareert voor het eigen Raceteam en voor klantenteams en natuurlijk Ten Kate Raceteam waarmee ze deelnemen aan de World Supersport en Wrld Superbike races. Daarna liepen we naar de hoek in de kledingshop waar de motoren van afgelopen seizoenen stonden. Alle motoren waar kampioenschappen mee zijn behaald.

We kregen uitleg over de verschillende kleuren en de grote verandering in aanpassing die er in de loop van de jaren hebben plaatsgevonden bij de motoren.

Vervolgens gingen we op weg naar het gedeelte waar het ons allemaal eigenlijk vooral om ging: de tunings- en racekant van het bedrijf. De rondleiding begon in de tuningsruimte van de zaak, waar ze vooral voor de particuliere klanten hun best doen om zo goed mogelijk getunde blokken te leveren en dat begint meestal met vier dezelfde blokken, die men volledig uit elkaar haalt en vervolgens alle onderdelen, waarvan er meer dan twee in 1 blok zitten te wegen en dan de onderdelen die het minst in gewicht verschillen terug te plaatsen in 1 blok om zo zoveel mogelijk balans in een blok te krijgen. Vervolgens gaat het nog om de afstelling van de verschillende bewegende onderdelen en voor je het weet heb je een 30 pk-tjes extra vermogen in een blok. De andere drie blokken, tja, niemand heeft eigenlijk gevraagd wat daarmee gebeurd, maar voor een gewone straatmotor zullen ze misschien nog prima voldoen. En als je genoeg muntjes hebt (zoals Jaap het noemde) kun je zo’n fijn getunde motor bij hun komen halen. En er zijn er die daar de nodige km voor willen afleggen en soms zelfs meer dan één keer per jaar. Tja, soms mis je wel eens een bochtje op het circuit.

Vervolgens door naar de ruimte waar men zich vooral toelegt op het frame en de wegligging. Dus aanpassingen aan het frame, maar vooral ook aanpassingen en verbetering van de vering en demping, want het is allemaal wel heel leuk om zoveel pk’s in je motorblok te hebben, maar als je daar niets of bijna niets van overbrengt naar de weg, dan heb je er helemaal niets aan!!

Daar kwam ook het financiële gedeelte van de hele operatie Ten Kate weer even ter spraken en men mag gerust spreken van een miljoenen bedrijf.

Vervolgens gingen we richting het echte racegedeelte van de zaak, waar de grootste ruimte gevuld stond met alles wat men nog moest inpakken en inkratten om te kunnen verschepen voor de eerst komende testdagen en aansluitende race op Philip Island. Als ze in Europa blijven stoppen ze alles in vijf trailers en rijden daarmee naar de verschillende circuits. Als je ziet wat dat een logistieke operatie al is. Er werd ook duidelijk aangegeven, dat werken bij Ten Kate het makkelijkst gaat als je vrijgezel bent of je moet een heel gemakkelijke partner hebben, die je niet te veel mist, want ze zijn meer op pad dan dat ze “thuis”zijn.

En toen kwam het echte kwijlgedeelte. Kijken naar de motoren waar ze dus over een kleine week mee zullen gaan testen en racen. We hebben heerlijk al een voorproefje gehad, voordat ze openbaar te zien zijn. Genieten van alle aanpassingen, het ‘alles is niet meer standaard/ zoek de verschillen’ gevoel en kwijlen bij alle spannende vernieuwende veranderingen die er gedaan zijn. Hopelijk hebben ze ook effect en kan Ten Kate er dit jaar weer een heel mooi race seizoen van maken met als kers op de taart weer één of twee wereldtitels.

En na deze leuke een leerzame rondleiding genieten sommige van ons nog even van een lekker bakje koffie en een rondje door de winkel, waarbij menigeen toch nog even zijn portemonnee heeft getrokken om dan ook meteen een klein souvenirtje mee te nemen. De grotere souvenirs hadden ook meegekund, maar niemand had zo’n dikke portemonnee meegenomen. Niet dat er niet genoeg moois in de showroom stond.

En na weer een ritje van 2 uur terug naar huis was er weer een lange, maar zeer geslaagde en interessante dag voorbij.

 

Franka